Tandrensning: Derfor skal du få renset dine tænder

At opretholde sund mundhygiejne er afgørende for dit velbefindende, og en vigtig del af rutinen er regelmæssige tandeftersyn hos tandlægen. Her undersøger vi grundigt dine tænder, tandkød og generelle mundsundhed. Nogle gange kan det imidlertid være nødvendigt med en mere dybdegående behandling for at komme plak og tandsten til livs. Her kommer tandrensning ind i billedet. Behandlingen er skånsom, effektiv og forebygger mundsygdomme og dårlig ånde.

Nedenfor vil vi fortælle mere om, hvad en tandrensning går ud på, hvorfor den er vigtig og hvad den koster.

Hvad er en tandrensning?

Når du er til tandeftersyn, vurderer vi, om du kan have gavn af en tandrensning, men valget er selvfølgelig op til dig. Ved en tandrensning går vi ind og fjerner de hårde belægninger på tænderne (tandsten) og de bløde belægninger (plak), som findes over tandkødet. Alle danner naturligt kalk gennem spyttet, men hos nogle sætter det sig mere end andre. Generelt kan man sige, at jo ældre du er, jo mere har du tendens til at danne tandsten og har større behov for tandrensning.

I slutningen af behandlingen polerer vi dine tænder for at fjerne misfarvninger, så du forlader os med et strålende smil. Du vil opleve, at dine tænders overflade er mere rene og glatte, hvilket gør det nemmere at holde dem rene med tandbørstning og brug af tandtråd.

Hvorfor er tandrensning vigtigt?

Vi danner alle sammen helt naturligt kalk og mineraler gennem vores spyt, men hvis det udvikler sig til tandsten og plak, kan du ikke længere selv fjerne det med grundig tandbørstning. Her er det nødvendigt at få hjælp af tandlægen.

Gennem vores liv trækker tandkødet sig langsomt tilbage fra tænderne og danner små lommer, hvor bakterier kan vokse. Hvis de migrerer ned til rødderne og svækker tænderne, kan det lede til sygdomme som for eksempel tandkødsbetændelse. Bakterierne kan også give huller i tænderne og dårlig ånde. Det sørger vi for at behandle/forebygge med tandrensning.

Hvad koster en tandrensning?

Vores priser er fastlagt efter overenskomst med den offentlige sygesikring og er derfor ens hos alle danske tandlæger. Prisen på en tandrensning kan ses på sundhed.dk. Du kan her læse mere om, hvordan du får tilskud, hvis du er medlem Sygeforsikring Danmark.

En tandrensning koster ikke alverden og er en investering i din egen sundhed. Ved regelmæssig tandrensning undgår du, at tandsten og plak udvikler sig til tandkødsbetændelse og eventuelt parodontose, som kan blive dyrt at behandle. Behandlingen tager fra 10 til 30 minutter afhængig af mængden af tandsten. Den gør ikke ondt, men du kan være en smule øm efterfølgende, hvis vi har været dybt nede for at rense.

Hos Tandklinikken Thorsø tilbyder vi tandrensning til alle og har patienter fra både Hammel, Hinnerup, Hadsten, Bjerringbro og Silkeborg. Vi vægter tryghed og den nære relation højt, og du vil altid finde de samme tre ansigter hos os, nemlig tandlæge Samah, tandplejer Lone og klinikassistent Trine. Er du ny patient, så kontakt os endelig og aftal en tid – vi glæder os til at møde dig!

Gør tandrensning ondt?

Nej, som udgangspunkt gør tandrensning ikke ondt, men du kan være øm efterfølgende. Tag eventuelt to Panodil 500mg inden besøget. Behandlingen tager fra ti til tredive minutter afhængig af mængden af tandsten/plak.

Hvad er forskellen på tandeftersyn og tandrensning?

Ved et tandeftersyn undersøger man tændernes, tandkødets og mundens generelle sundhed. Hvis vi vurderer, at der er behov for grundigt at få fjernet tandsten og plak, tilbyder vi en tandrensning. Vi slutter af med at polere tænderne, så du får et hvidere smil.

Hvad koster tandrensning?

Tandrensning koster det samme hos alle tandlæger. Se priser på Sundhed.dk. Husk også, at du kan opnå betydelige tilskud, hvis du er medlem af Sygeforsikring Danmark – vi tager os af al kommunikationen, så pengene automatisk kommer ind på din konto.

Feed

Skriv en kommentar